عام
انا وأولادي …
حلقات اسبوعيه .
بقلم / حاتم رأفت
انا ماجد :موظف . متزوج من علا بكالوريوس تربيه .
علا :ربة منزل .
ربنا رزقنا بتوأم عمرهم انهارده 14 سنه . في تانيه اعدادي . آدم و رحمه .
هاحكيلكم عن مواقف حصلت بينا ونشوف انا اتصرفت ازاي .
عاوزين نوصل لافضل طريقه نوصل بيها لأولادنا .
من غير رغي كتير تعالو نشوف قصة انهارده .
علا تدخل على ماجد وهي مرتبكه .
علا : الحقني يا ماجد . الحق بنتك
ماجد في قلق شديد : ايه حصل اتكلمي
علا : الست هانم جايه بتقولي اخو واحده صاحبتها بيحبها والست هانم معجبه بيه .
ماجد : هههههههههههه
علا وهي مصدومه : انت بتضحك يا ماجد . انت هاتجنني .
ماجد : ياستى ده سن مراهقه وكويس انها اتكلمت معاكي .
علا : وهنعمل ايه ان شاء الله انا سمعت منها وقولتلها نتكلم باليل او بكره على رواقه وبراحتنا . على ما اشوف هنعمل ايه في المصيبه دي .
ماجد : ولا مصيبه ولا حاجه . هو مين الولد ده
علا : طارق اخو سماح صاحبتها .
ماجد : روحيلها وقوليلها حاولي بكره توصلي لطارق ان اخته على علاقه بواحد . وبعدها تتكلمو .
علا : حاضر
ماجد : اوعي تعرفيها اني عرفت حاجه
علا وهي متجهه خارج الغرفه : حاضر حاضر
عادت علا بعد عشر دقائق للغرفه : حصل
ماجد : كويس تعالي بأه أقولك تعملي ايه .
في الصباح ذهب آدم ورحمه الى المدرسه كالمعتاد وقضيا يومهما الدراسي . وبعد انتهاء الدراسي كان طارق بانتظار رحمه خارج المدرسه .
طارق : رحمه رحمه
رحمه : نعم
طارق : وحشتيني
رحمه وهي مبتسمه وتنظر للارض خجلا : بجد
طارق : طبعا انتي عندك شك ؟؟
ازدادت حمرة وجه علا وازداد البريق في عينيها ولم ترد
طارق : علا انا عاوز اتكلم معاكي عاوز اقابلك .
رحمه : طب ممكن تكلمني ع الموبايل مش لازم مقابلات يعني . هاقول لبابا خارجه راحه فين ؟؟؟
طارق : اتصرفي انا اعرف مكان رومانسي وهادي نقدر نقعد ونتكلم براحتنا . انهارده الساعه 6
رحمه في اندهاش شديد : طارق انت معرف آدم او متفق معاه على حاجه ؟
طارق : انتي عبيطه ؟!!! طبعا لاء . ايه خلاكي تقولي كده ؟؟؟
رحمه في تردد : اصل انا سمعت آدم بيقول نفس الكلام ونفس الميعاد لسماح .
احمر وجه طارق وجحظت عينيه : سماح مين ؟ سماح مين يا رحمه ؟ سماح اختي ؟
هزت رحمه رأسها بالايجاب وهي خائفه من تحول طارق لشخص شرس . فتركها وانصرف مسرعا . ثم حضر آدم واخذ اخته وسارا متجهين للمنزل . وعند وصولهم للبيت كانت علا قد اعدت الغذاء ووضعته على السفره .
؛وجلس الأربعه على السفره لتناول الغذاء وكانو جميعا يتجازبون اطراف الحديث وكان ماجد وعلا متجاهلين شرود رحمه وحزنها .
انهى الجميع طعامه واتجه كل منهم الى غرفته للراحه عدا
علا :توجهت للمطبخ لتنظيفه بعد الغذاء .
خرجت رحمه من غرفتها متجهه للمطبخ وهي متثاقلة الخطوات ناظرة للأرض كأنها تبحث عن خطواتها حتى وصلت المطبخ .
رحمه : ماما
علا : نعم
رحمه : مش عاوزه تعرفي ايه حصل ؟
علا : عرفت .
رحمه في اندهاش : عرفتي ؟؟!!!!!! ازاي !!!!!!!!!!
علا : يابت انتئ بنتي . واعرف كل حاجه من عينك . اقعدي يا رحمه
جلست رحمه على مقعد وجلست علا على المقعد المقابل لها .
علا : عارفه انا اتجوزت ابوكي ليه ؟؟؟
رحمه : أكيد علشان حبتيه .
علا : وحبيته ليه ؟
رحمه : مش عارفه
علا : علشان لقيته راجل
رحمه : ازاااي
علا : عملتله اختبار . قولتله انا حكيت لماما عنك . لقيته مسك التليفون وكلم بابا وحدد ميعاد معاه .
قولتله انا كنت باهزر . قالي اللي مارضهوش عليا مارضهوش على حد واللي مارضهوش على اختي مارضهوش عليكي .
رحمه : انا فهمت يا ماما . انا بجد آسفه . غلطه واوعدك مش هاتتكرر .
علا : لا يا حببتي دي مش غلطه . انتي في سن مراهقه وديما هتلاقي احاسيسك متضاربه ومتلخبطه .
انتي طول الوقت بتتفرجي على التلفزيون وبتقعدي على النت وبتسمعي اغاني . وكل الكلام عن الحب والاحاسيس .
بيتفتح ادامك طريقين وانتي اللي تختاري تمشي في اي طريق .
الطريق الاول :طويل بس كله ضحك وهزار ولعب . بس في آخر الطريق ندم وحزن وألم .
الطريق التاني: قصير وكله تعب وشقى . بس آخره سعاده وهنا وحياه مستقره . تحددي انتى عاوزه تبقي ايه ؟
دكتوره . مهندسه . مدرسه . اديبه . اي حاجه انتي تحبيها وتحطيها هدف ادامك وتصممي انك تتعبي علشان توصلي للهدف ده .
ولما توصلي لهدفك هتلاقي كل احلامك بتتحقق وحياتك بتتغير . وهيكون سنك وعقلك قادرين على التفكير السليم وتقييم الامور بشكل اقرب للصح .
فهمتي يا بنتي .
رحمه وهي تلقي بنفسها بأحضان علا : فهمت يا احلا ام في الدنيا .
علا وهي تملس على شعر رحمه : خليني قريبه منك يا حببتي واحكيلي ديما اسرارك . انا امك والوحيده اللي مستحل اقولك حاجه غلط .
علا : يا حببتي يا أمي . انتي من انهارده امي واختي وصاحبتي .
** تم **
يا ريت نتناقش علشان نقدر نحدد لفضل الطرق علشان نوصل لأولادنا….
بريد سحر الحياة منتظرين ارأكم علي رسائل مجلة سحر الحياة